Waarom Morris de overstap maakte van horeca naar ICT bij Score Utica

Auteur: Lennart Boele

Wat begon als een tussenjaar, groeide uit tot een mooi groeipad binnen de horeca. Wat heeft ervoor gezorgd dat Morris toch de overstap heeft gemaakt van zijn horecapassie naar de ICT? En wat neemt hij vanuit zijn ervaringen binnen de horeca mee naar Score Utica? Maak kennis met Morris Konings, Technical Cloud Support-medewerker bij Score Utica!

Van patatzaak naar Indonesisch restaurant

Morris behaalde vrij gemakkelijk op de middelbare school zijn gymnasiumdiploma. Tijdens het studeren werkte hij tot zijn 18e bij de patatzaak naast zijn school en na het behalen van zijn diploma werd het tijd voor de volgende stap. Waar de meesten een leuke opleiding zoeken, begon Morris zijn reis door culinair Utrecht. “Na diverse baantjes bij restaurants kwam ik uiteindelijk terecht bij het Beatrix theater. Daar promoveerde ik snel van bedieningsmedewerker naar ‘eerste medewerker’, wat inhoudt dat je grote groepen gasten mag begeleiden. Vervolgens ben ik ook steeds meer leiding gaan geven aan teams”, zegt Morris. Het talent bleef niet onopgemerkt. “Ik ben gevraagd om bij Restaurant Blauw te komen werken als leidinggevende bediening. Ik kreeg daar veel ruimte om leiding te geven en ik ben uiteindelijk bedrijfsleider geworden van de locatie Utrecht.” Een mooi carrière pad dus. Wat waardeert Morris aan de horeca en waar komt de overstap naar de ICT dan vandaan?

Ik had op een gegeven moment zelfs thuis een RDS-omgeving draaien en veel van de zaken waar we bij Score Utica mee bezig zijn kende ik al wel een beetje!

De overstap naar ICT

“Wat ik enorm leuk vind aan mijn tijd in de horeca is het teamgevoel. Dat is echt uniek en dat heeft een hele eigen cultuur ten opzichte van het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Verder houd ik heel erg van lekker eten en heeft gastronomie mij altijd getrokken. Als je dan chefs om je heen hebt die dat doorhebben, dan ben je al snel het doelwit van leuke experimenten”, geeft Morris aan. Een match made in heaven, zou je denken. Toch zie je Morris nu niet meer in een restaurant leidinggeven, maar kun je hem aan de telefoon krijgen wanneer je support van Score Utica nodig hebt. Waar komt die switch vandaan? Morris: “Op een gegeven moment was ik wel toe aan iets anders en de coronaperiode heeft ervoor gezorgd dat de horecabeleving heel anders werd. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld of ik dit nog wel wilde doen tot in lengte van jaren. De conclusie was dat het tijd werd om van mijn hobby mijn werk te maken: werken met computers.”

Alles mocht kapot

De stap naar ICT komt dus niet vanuit het niets. De vader van Morris heeft een IT-achtergrond en toen Morris klein was, werd hij al achter een computer gezet. “Alles mocht kapot en ik mocht van alles uitproberen en doen. Er waren altijd back-ups en reserveonderdelen. Ik had op een gegeven moment zelfs thuis een RDS-omgeving draaien en veel van de zaken waar we bij Score Utica mee bezig zijn kende ik al wel een beetje”, zegt Morris. In september 2021 start Morris aan zijn hbo deeltijd ICT, wat betekent dat het op dat moment 10 jaar geleden was dat hij in de schoolbanken had gezeten. Hbo deeltijd betekent ook dat het tijd werd om werk te zoeken om datgene wat je leert in de praktijk te kunnen brengen. Een gesprek bij Score Utica volgde!

De kracht van horeca in de ICT

“Op een gegeven moment mocht ik op gesprek komen bij Score Utica voor de rol van eerstelijns supportmedewerker en ik merkte dat ik stevig werd ondervraagd over mijn IT-kennis. Dat snap ik ook, gezien mijn achtergrond. Gelukkig mocht ik aan boord komen. Men merkte dat ik communicatief goed was, dat er IT-kennis aanwezig is door mijn hobby van vroeger en de rest wordt wel bijgeleerd!” In zijn huidige rol is Morris het eerste aanspreekpunt voor klanten die vragen hebben over de Score Utica-diensten. Wat neemt Morris in zijn huidige rol mee vanuit zijn horeca-ervaring? “In de horeca is het heel belangrijk om goed te kunnen achterhalen wat de wens van de klant is, zonder dat deze altijd precies aangeeft wat de wens is. Dat lukt in de horeca heel makkelijk omdat je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking kunt zien. Aan de telefoon is dat soms lastiger, maar door woordgebruik en intonatie goed in te schatten, lukt dat ook aan de telefoon. Ik geloof dat mijn horeca-ervaring daar heel erg bij helpt”, zegt Morris.

Weten waar je het over hebt

Over drie jaar is Morris klaar met zijn studie ICT, met als richting ‘cyber security’. Voorlopig zit hij gelukkig op zijn plek bij Score Utica. Wat waardeert Morris aan Score Utica? “Iedereen belt weleens naar een support-afdeling, maar wat ik soms merk is dat je iemand aan de lijn krijgt die een notitie maakt van jouw vraag en zelf niet direct het antwoord heeft. Dat is het mooie van Score Utica. Wij weten waar we het over hebben en is dat een keer niet zo, dan weten wij wel hoe je snel verder geholpen kunt worden en dan leren we het wel. Verder kom je echt in een gemotiveerd team terecht en wil iedereen je op weg helpen. Of dat nu directe collega’s zijn, iemand van een andere afdeling of de directie. Ik zal ook zeker mijn steentje bijdragen om de volgende collega op weg te helpen, of die nu uit de horeca komt of niet!”

Naar vacatures Contact opnemen