Thuiswerken als het nieuwe normaal

Thuiswerken blijft voorlopig de norm. Voor sommigen is het geweldig, want je hebt geen last van luidruchtige collega’s en hoeft niet elke dag urenlang in de file te staan. Maar je loopt ook een groter risico op afleiding – ‘even de was opvouwen’ – en ergonomische problemen – want de keukentafel is niet bedoeld om hele dagen aan te werken. We belichten 4 problemen en geven oplossingen om optimaal vanuit huis te werken.

Probleem 1: afleiding bij thuiswerken

Twee op de drie professionals denkt zich beter te kunnen concentreren thuis, dat blijkt uit onderzoek van intermediair. Ook denkt 70% van de professionals thuis productiever te zijn - en 54% ziet ook dat collega’s meer doen als ze thuiswerken. Maar thuis lonkt ook de afleiding. Bij 61% wordt dan ook regelmatig even iets tussendoor gedaan. Prima, als je even de hond uitlaat, want dat werkt stressverlagend en kan inspiratie brengen die hard nodig is voor je werk. Maar het is niet de bedoeling dat je de televisie aan zet of uitgebreid boodschappen gaat doen. 

Dit werkt: maak thuiswerken zo makkelijk mogelijk en onderzoek wat voor jou het beste werkt. Denk aan een aparte werkplek thuis - weg van alle verleiding - of aan noise cancelling koptelefoons om de concentratie te versterken. Want thuis kun je ook last hebben van omgevingsgeluiden. 

Werken-in-de-cloud-met-score-utica

Probleem 2: technostress

Je hebt diverse digitale communicatiemiddelen die thuiswerken mogelijk maken. Je kunt overleggen met collega’s via Teams, een update sturen via WhatsApp en vanouds vertrouwen op Outlook voor het ontvangen en doorsturen van werkdocumenten. Al die kanalen en mogelijkheden leiden bij velen tot technostress. Doordat je in principe altijd bereikbaar bent via de verschillende programma’s op je laptop, smartphone en tablet, wordt het lastiger om los te komen van werk en dat verstoort de werk-privébalans. Je staat immers contact ‘aan’. Dit risico geldt lang niet voor alle thuiswerkers, maar die optimale bereikbaarheid vergroot het gevoel dat je door moet werken.

Dit werkt: Als werkgever kun je duidelijk aangeven wat je precies verwacht van je medewerkers. Wijs bijvoorbeeld op gangbare werkuren, het belang van regelmatige pauzes en wanneer overwerk wel wenselijk is. Andersom kun je als medewerker ook duidelijk je grenzen aangeven - zet bijvoorbeeld je afwezigheidsmelder aan of notificaties uit na 18 uur - en besef dat het bedrijf niet instort als je niet om 10 uur ’s avonds op dat ene berichtje van je collega reageert.

"maak thuiswerken zo makkelijk mogelijk en onderzoek wat voor jou het beste werkt."

Probleem 3: een slecht ingerichte thuiswerkplek

Een slecht ingerichte werkplek kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid en productiviteit. Wie langdurig in bijvoorbeeld de verkeerde houding zit, kan rug- en nekklachten krijgen. En dat kan zelfs leiden tot ziekteverzuim. Volgens de Arbowet moet de werkgever zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. En volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet de werkgever zorgen dat je beschikt over alle zaken die je nodig hebt om goed je werk te kunnen doen. 

Opgeteld: als je moet thuiswerken, dan heb je daar ook recht op de nodige voorzieningen voor een gezonde en veilige werkplek. Dat gaat niet alleen over een laptop of werktelefoon. Ook verlichting en een internetverbinding zijn onderdeel van je werkplek, net als een goede bureaustoel.

Dit werkt: Neem je verantwoordelijkheid. Je hoeft niet de hele dag niet in de kleermakerszit op de bank of op de harde stoel aan de keukentafel te werken. En de werkgever kan tijdelijk bureaustoelen uitlenen of budget voor de thuiswerkplek beschikbaar stellen. Werkgevers doen er sowieso verstandig aan het belang van een goede ingerichte werkplek en ergonomisch werken te benadrukken. 

Probleem 4: geen contact met de werkvloer

Door het thuiswerken zijn we allemaal meer geïsoleerd. Misschien mis je de erkenning van je manager, het sparren of bijkletsen met collega’s en de inspiratie die je netwerk je oplevert. Dat gemis kan bij sommigen leiden tot vervreemding van de eigen organisatie wanneer ze langdurig thuis moeten werken. Daarbij liggen productiviteitsproblemen en gebrek aan betrokkenheid op de loer. Want als je niet samen aan hetzelfde doel werkt, voel je je minder gemotiveerd optimaal te presteren.

Dit werkt: teambuildingsuitjes zijn momenteel moeilijk, maar je kunt online veel doen om elkaar blijvend op te zoeken. Organiseer op vaste dagen en uren bijvoorbeeld en digitale lunch of borrel voor je bedrijf, team of afdeling. Laat geregeld je hoofd zien tijdens webinars en (video)bel gewoon je collega, manager of contact in plaats van even een mailtje. Elkaar regelmatig blijven zien en spreken maakt een enorm verschil, al is het digitaal.

De ultieme thuiswerkgids

Zijn deze tips nuttig en wil je graag meer thuiswerktips ontvangen? Download dan onze ultieme gids voor de optimale thuiswerkplek. Daarin lees je precies wat je allemaal nodig hebt om efficiënt en veilig je werk op afstand te kunnen doen - of veilig thuiswerken mogelijk te maken. Je krijgt dus veel meer informatie dan we al delen in onze boogartikelen over de optimale thuiswerkplek. Wil jij de gids ontvangen? 

Ja, ik wil de gids ontvangenPraat met een expert