Podcast: Technologie inzetten om als bedrijf meer te verkopen? Zo doe je dat! (Harrie van Heck van Hecx)

Auteur: Lennart Boele

Heb je een eigen onderneming of werk je bij een commerciële organisatie? Dan heb je meestal iets moois te verkopen. Of dat nu een product of dienst is. Dat kan in economisch onzekere tijden steeds meer een uitdaging zijn. En dan is er ook nog eens veel veranderd aan de manier waarop we contact maken met elkaar de afgelopen jaren. Video calls, op afstand werken en dus ook: op een andere manier verkopen. De Werkverbeteraar van deze aflevering is salestrainer en verkoopfilosoof Harrie van Heck. Aan hem de vraag: hoe zorg je ervoor dat je technologie goed commercieel inzet en hoe kun je dat wat er in het brein gebeurt in jouw voordeel gebruiken?

Ga direct naar Spotify of Apple Podcasts of lees hieronder verder!

Een effectieve combinatie

Harrie van Heck heeft jarenlange ervaring als salestrainer. Als verkoopfilosoof haalt hij zijn inzichten uit de neurowetenschap en bouwt hij zijn filosofie en technieken daar ook op. Dit blijkt een effectieve combinatie die Harrie als trainer inzet bij zijn klanten. Het succes is daarmee niet gebaseerd op mooie theorieën, maar op bewezen wetenschap die ervoor zorgt dat ondernemingen meer gaan verkopen. Hoewel Harrie veel samenwerkt met mensen die werkzaam zijn in de sales, is dit gesprek heel interessant voor iedereen die meer wil weten over de effectieve inzet van technologie en over wat er in het brein gebeurt tijdens het gebruiken van technologie.

Goede inzet van technologie

“Wanneer je een CRM-systeem goed laadt, geeft het aan wanneer je in actie moet komen”, zegt Harrie. Toch ziet hij dat 90% van de CRM-systemen niet goed is ingericht. Dit is een duidelijk signaal dat veel organisaties in een onhandige volgorde omgaan met techniek: eerst de tool, daarna het doel. Dit zou andersom moeten zijn. Harrie begeleidt veel van deze implementaties en helpt organisaties om ervoor te zorgen dat niet alleen de techniek goed wordt geïmplementeerd, maar dat ook goed wordt gekeken naar hoe je er als persoon uiteindelijk mee omgaat. In dit gesprek legt hij verder uit waar je op moet letten.

Signalen tijdens videovergaderingen

Daarnaast legt Harrie uit dat verkopen en communiceren door de veranderde manier van werken de afgelopen jaren lastiger is geworden voor veel mensen. Het kan lastiger zijn om signalen op te vangen tijdens een videogesprek, dan wanneer je tegenover elkaar zit. Hoe zorg je er ook in veranderende omgevingen voor dat je altijd effectief kunt blijven in de communicatie? Met name op dit vlak is er veel te leren vanuit de neurowetenschappen en Harrie geeft je handige tips en tricks om hiermee om te gaan! 

In deze aflevering

Zoals gezegd, hoewel Harrie veel samenwerkt met verkopers, is er voor iedereen in het werkveld veel te halen uit dit gesprek. Onderwerpen die aan bod komen:

  • Hoe helpt Harrie bedrijven als verkooptrainer en verkoopfilosoof?
  • Waar moet je op letten in economisch spannende tijden op het gebied van verkoop?
  • De psychologie van verkopen vanuit de neurowetenschap
  • De effectieve inzet van technologie om er commercieel op vooruit te gaan
  • Hoe communiceer je effectief tijdens videovergaderingen en hoe interpreteer je de juiste signalen? 

Direct luisteren

Benieuwd naar het gesprek tussen Harrie van Heck en Score Utica-host Lennart Boele in De Werkverbeteraars? Luister direct de aflevering in jouw favoriete podcast-app, zoals Spotify of Apple Podcasts.

Luisteren op Spotify Luisteren op Apple Podcasts