Haroun en Davy: de volgende stap voor de geoliede machine

Auteur: Lennart Boele

Lionel Messi, Neymar, Xavi en Iniesta, dat waren de belangrijkste onderwerpen van het eerste gesprek dat Davy Blom voerde met Haroun Debbabi. Een telefonisch sollicitatiegesprek dat de opmaat vormde voor een prachtige samenwerking die op 3 juni 2013 begon. Waar het spel van FC Barcelona tijdens het gesprek tussen Davy en Haroun bekendstond om de vele positiewisselingen, wisselen ook zij nu van positie. Haroun, mede-oprichter van wat nu Score Utica is, zal vanaf nu in zijn digitale handtekening Strategic Cloud Consultant hebben staan. Davy vervult nu de rol van Chief Technical Officer (CTO). Mooie stappen, maar wat betekent dit voor henzelf, het bedrijf en voor de klant?

25 minuten gebeld

Het eerste gesprek tussen Davy en Haroun duurde 25 minuten, waarbij het voor het grootste deel dus ging over het tiki-taka-voetbal van de Catalaanse club die op die avond in de Champions League speelde. “De persoonlijke klik is enorm belangrijk”, zegt Haroun. Davy solliciteert op dat moment op een Support Engineer-functie bij het toenmalige Utica. De aftrap van de samenwerking betekent het begin van een flinke rollercoaster. Davy: “ik solliciteerde op een support-functie, maar het werd uiteindelijk meer een projecten-functie en voordat ik het wist deed ik samen met Haroun en het talentvolle team om ons heen alles wat met techniek en support te maken had.” Dit zorgde ervoor dat Davy in 2015 de stap maakte naar de functie Operations Manager. “Alles wat niet commercieel was en wat op technisch niveau enigszins impact had, dat deden wij toen samen”, zegt Davy. Davy dus in de rol van Operations Manager en Haroun in de rol van CTO.

10 jaar samenwerken

Inmiddels werken Haroun en Davy al ruim 10 jaar samen en hebben ze veel transformaties meegemaakt in het IT-landschap. “Toen ik bij Utica begon werd er nog beperkt gebruik gemaakt van virtualisatie. Dit is één van de projecten waar we in mijn beginjaren bij Utica op hebben gefocust. Nadat we ons platform op orde hadden, was een volgende stap het verhuizen naar een datacenter die bij de ambitie paste. Hierbij hebben we onze diensten verhuisd naar de Telecity/Equinix datacenters.”

In die periode migreerden we voornamelijk klanten van een lokale IT-infrastructuur naar de Private Cloud. Deze migraties doen we nu bijna niet meer. Door de groei en mogelijkheden van de Public Cloud hebben we onze dienstverlening dusdanig aangepast door de jaren heen dat de datacenter ritjes per jaar op één hand te tellen zijn. “Exchange en SharePoint hosten we al jaren niet meer intern en zo zijn er wel meer diensten waarin het gemak en flexibiliteit van bijvoorbeeld Microsoft 365 de Private Cloud bij- of ingehaald hebben.”

“Ik had altijd het idee: ik wil een dienst op de markt brengen en die dienst groot maken.”

Grondlegger

Voordat we vooruitblikken op wat we mogen verwachten van de nieuwe samenwerking tussen Haroun en Davy, is het goed om terug te blikken op de oorsprong van Score Utica. Het jongensboek van Haroun begint op 2 september 2003 met Debbabi IT Services en drie klanten. “Ik had altijd het idee: ik wil een dienst op de markt brengen en die dienst groot maken”, vertelt Haroun. Het begon met Hosted Microsoft Exchange omgeving beheren op zelfgebouwde servers en werd al snel meer dan dat. Toen een kennis aan Haroun vroeg of ‘Debbabi IT Services’ ook shoarmabroodjes verkocht, was dit het signaal om de naam te veranderen. “Utica is een Romeins dorp in Tunesië en vanwege mijn Tunesische roots vond ik dit een mooie naam.” Zo is Utica Managed Solutions ontstaan en in 2006 kwam de eerste medewerker in dienst.

Nieuwe technologie toegankelijk maken

De ontwikkelingen van Haroun en Utica namen een flinke vlucht. Stevige Google Ads-campagnes, BNR-reclamespotjes en investeringen in servers en datacenter capaciteit zorgden voor groei en uitbreiding. “In die tijd was Microsoft Exchange alleen toegankelijk voor grote bedrijven. Wij waren de eerste die het beschikbaar maakte voor het mkb in een gecentraliseerde hosted vorm”, vertelt Haroun. Daar werden steeds meer functionaliteiten aan toegevoegd. Denk aan OCS, vervolgens Lync en  MiTel-telefoon centrales met Skype for Business en Unified Messaging. Zo werkte Haroun met Utica steeds meer toe naar de hosted werkplek. Ook toen was de missie om nieuwe technologie toegankelijk te maken voor mkb-bedrijven. Hoe de rol van Haroun ontwikkelde? “Behalve directie deed ik alles binnen het bedrijf, met als belangrijke toevoeging: ik wilde altijd al alleen met de inhoud bezig zijn”, zegt Haroun.

Honderden ritjes vanuit Helmond

De mannen, die allebei in Helmond wonen, maakten samen honderden autoritten. Van Helmond naar Vianen en onderweg naar het datacenter bijvoorbeeld. “De meeste technische beslissingen werden op de A2 genomen”, vertellen Haroun en Davy lachend samen. In die tijd zagen ze op technisch vlak de nodige ontwikkelingen voorbijkomen. “Het mooie was dat we veel vrijheid hadden om de prioriteiten te leggen en om resources op te halen bij bijvoorbeeld Microsoft.” Het belangrijkste doel? Ervoor zorgen dat de ‘operatie’ beter loopt en dat klanten op een stabiel platform werken. Hoewel een gezamenlijke autorit niet uitgesloten is, gaat de rolverdeling wel veranderen.

Davy en Haroun op kantoor Breukelen

De rolverdeling anno nu

De functieomschrijving gaat er vanaf nu iets anders uitzien. Davy neemt de rol van CTO op zich en Haroun is Strategic Cloud Consultant. Wat betekent dit concreet? Haroun en Davy leggen uit: “in de samenwerking is niet veel veranderd, maar het bedrijf is wel enorm gegroeid. Van de fusie in 2019 tot de huidige samenwerking met TSH.” Daar waar Davy en Haroun in 2013 technisch alles deden, is er nu dus ruimte om meer te kunnen focussen op expertise. Wat betekent dit voor beide rollen?

Haroun: “vanuit de ervaring die ik de laatste 20 jaar heb opgedaan binnen onze markt, heb ik ontzettend veel kennis vergaard. Die kan ik projecteren op de toekomst en op situaties bij klanten. Nog niet enorm lang geleden zag je dat bedrijven het erg spannend vonden om naar de cloud te gaan, nu is dat bijna geen vraagstuk meer en liggen de vragen op andere vlakken. Omdat ik vanuit de techniek veel met Davy spar en daarnaast ook nog bij een brede doelgroep dagelijks aan tafel zit, kan ik mij goed identificeren met de vraagstukken die er nu spelen. Als ik dat elke dag kan doen, ben ik op mijn best en daarom past de rol van Strategic Cloud Consultant perfect bij mij.”

Davy: “in de rol van CTO kan ik mij echt focussen op de techniek. Het ontwikkelen van blueprints, het nemen van technische beslissingen en op strategisch niveau uitstippelen waar we naartoe moeten met de techniek. Voor onszelf en zeker ook voor klanten. De kennis die ik daar weer mee opdoe kan ik weer delen met Haroun zodat het ook weer bij nieuwe klanten terechtkomt. Die tandem vanuit de inhoud blijft, net als in 2013 tot nu, gewoon bestaan. Belangrijke speerpunten zijn voor mij om continu technisch te kijken naar hoe de werkplek nóg veiliger kan en tegelijkertijd plezierig is om mee te werken voor de klant.”

De blik vooruit

Het moge duidelijk zijn dat we in dit verhaal te maken hebben met twee technische mannen. Om af te sluiten aan beide heren de vraag: wat wordt in 2024 het belangrijkste focuspunt voor de markt? “Veel bedrijven hebben de basisinrichting op veiligheid nog niet in orde. Conditional access is echt een absolute must om ervoor te zorgen dat de juiste persoon bij de juiste data kan. Zonder beveiliging op ‘identity niveau’ is er nog teveel kwetsbaarheid”, zijn Davy en Haroun het met elkaar eens. De conclusie? De samenwerking tussen Davy en Haroun is er eentje die het tiki taka-voetbal van Guardiola’s FC Barcelona overstijgt. Een kop koffie met een van de twee virtuozen? Je leest het: ze kunnen niet wachten!

Contact opnemen