Met het stijgend aantal bevestigde gevallen van het coronavirus, vragen steeds meer werkgevers om vanuit huis te werken. Bedrijven als Microsoft, Amazon en Facebook doen dat bijvoorbeeld en ook in de provincie Noord-Brabant wordt mensen opgeroepen om zoveel mogelijk hun werk vanuit huis te doen. Dat helpt een verdere verspreiding van de ziekte COVID-19 voorkomen.
Tip 1: Behoud je routine en schema
Op kantoor is het makkelijk werken zonder afleiding van tv, bank of koelkast. Sommige thuiswerkers laten zich thuis helemaal niet verleiden en werken non-stop door, met mogelijk een burn-out tot gevolg. Wat werkt dan wel? Probeer zoveel mogelijk aspecten van je kantoorroutine thuis na te leven. Maak bijvoorbeeld een planning met tijdsblokken voor bepaalde werkprojecten, vergaderingen en pauzes. Houd daarbij hetzelfde tijdstip en dezelfde tijdsduur aan als op kantoor.
Voor productief werken vanuit huis is het belangrijk om een routine te vinden die natuurlijk en efficiënt aanvoelt. Zorg voor een schema waarin ook je ook duidelijk pauzes hebt. Je staat dan versteld van hoe weinig afleiding er is.
"Probeer zo veel mogelijk aspecten van je kantoorroutine thuis na te leven."
Tip 2: Videobellen als nieuwe standaard
Telefonische vergaderingen kunnen lastig zijn. Misschien mis je de persoonlijke verbinding, de non-verbale communicatie of merk je dat de ander niet zijn volledige aandacht bij het gesprek heeft. Dit hoor je vooral bij team- of conferentiegesprekken.
Een videogesprek maakt overleggen op afstand een stuk makkelijker. Je kunt elkaar in de ogen kijken, zien hoe de ander fysiek reageert en je weet zeker dat hij of zij niet is afgeleid. Bij Score Utica moedigen we videogesprekken daarom aan. Zelfs als het een gesprek is van 5 of 10 minuten. Zoveel moeite is het namelijk niet om een videogesprek te starten en de meerwaarde is groot: teamleden voelen zich meer betrokken, verbonden en productief.
Tip 3: Creëer grenzen
Als je vanuit huis werkt, lijkt de grens tussen werk en privé te vervagen. Het werk lijkt nooit gedaan en er is geen natuurlijk moment om te stoppen. De lichten blijven immers gewoon aan en er verschijnt geen schoonmaakploeg aan het einde van de werkdag. Wat werkt dan? Werk en privé fysiek gescheiden houden: gebruik één plek in je huis die je alleen tijdens werkuren gebruikt. Denk aan de logeerkamer, een speciale hoek met bureau of zelfs een specifieke stoel aan de keukentafel.
Een andere tactiek is je laptop en werktelefoon opbergen aan het einde van elke dag, zodat je niet ‘snel wat kunt checken’ of ‘even wat doen’. Of luister naar muziek of een podcast voor en na je werkroutine. Dit kan vooral nuttig zijn voor degenen die dit normaal gesproken doen tijdens hun woon-werkverkeer.
Werken op afstand kan voor sommigen een uitdaging zijn. Maar als je goede kantoorgewoonten mee naar huis neemt, merk dat je veel productiever, gerichter en efficiënter kunt werken dan op kantoor. Je hebt bijvoorbeeld geen afleiding meer van kletsende collega’s. Thuiswerken kan zelfs nieuwe inzichten brengen, juist omdat je buiten het standaardkader je werkzaamheden doet. Je vindt bijvoorbeeld nieuwe manieren van samenwerken, problemen oplossen en nieuwe manieren om te groeien.
"De meerwaarde van een videogesprek is groot: de teamleden voelen zich meer betrokken, verbonden en productief."
Hulp nodig bij thuiswerken?
Gaat jouw organisatie ook thuiswerken extra aanmoedigen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan? Maar heb je ook zorgen of je medewerkers wel veilig vanuit huis kunnen werken? Score Utica helpt je graag de juiste oplossing vinden die past bij jouw organisatie. Neem hieronder contact met ons op. Dan nemen we binnen twee uur contact met je op.